Het schip van Sliedrecht RSB 2 strandt op 3-5

De zeeslag van RSB2

SLIEDRECHT – Het is de avond van 9 Oktober 2025 in het clubhuis de Havik te Sliedrecht, wanneer een 16-tal strijders hoogmoedig binnenstapt. Acht spelers op pad, de op-twee-na beste delegatie die Dordrecht heeft, en de op-een-na beste acht spelers die het thuisfront van de Havik komen verdedigen. Teamleider Tjerry Hut neemt ons mee in een verslag over de woelige wateren van de RSB competitie!

De RSB competitie vliegt van start met een kraker tussen Dordrecht 3 en Sliedrecht 2. Sliedrecht had de wind in de rug maar het winnen van de wedstrijd bleek geen sprint maar een marathon. De schippers uit RSB Sliedrecht 2 die hun taak vroegtijdig hadden voltooid waren met stomheid geslagen toen ze het nieuws thuis hoorden; het schip was die avond gezonken.

Navigator Henk Prins (bord 2) had de route van voor tot achter uitgestippeld, iedere
centimeter op de kaart was onderzocht. Hij ging volle kracht vooruit en liet de navigator van
Dordrecht stof happen. In recordtempo kon de navigator een bootje terug naar huis pakken,
want zijn aanval aan het bord was na 16 zetten dodelijk.

Stuurman Ferhat Erdogan had aan bord 6 goed geoefend voor dit seizoen en was topfit!
Tegen de op papier veel sterkere bestuurder van Dordrecht (250 elopunten verschil) heeft
Ferhat tijdens de zomer veel geleerd over controle over je stuur. Waar hij vaak vliegensvlug
vooruit wil, speelde hij simpelweg voor de kleine plusjes en zeilde hij naar een betere
structuur. Toen de tegenstander uit wanhoop zijn zeilen wilde openen om in te halen vergat
hij even dat het kanon van een loper van Ferhat nog een Toren in zijn zicht kon nemen.
Knal, Ferhat wint!

Johan grijpt net mis

Toen het team van de opponent dacht dat het allemaal niet erger kon, deed kanonier Jaap Euser aan bord 3 nog een duit in het zakje. Het zware geschut werd erbij gehaald door zijn tegenstander, die zijn h- en g-pionnen afschoot in het dame-gambiet. Dit was alleen te voorbarig, zonder inachtneming van zijn schips- en koningsveiligheid!

Maar met die gigantenvoorsprong was het ook klaar voor Sliedrecht. Kapitein (kopman) Tjerry Hut stond positioneel heerlijk toen hij in een moment van verstandsverbijstering het
verkeerde kanon (toren) liet bijstellen. Dat kanon had een belangrijke verdedigende functie en het schip werd meteen omver geblazen. Gemiste kans.

Nieuw handelaar Jesse Koppelaar had aan bord 7 een pionnetje aangeboden gekregen
maar had in ruil daarvoor het hele centrum verkocht. Dit leek geen overtuigend probleem
maar in de voortzetting bleek het spelen met minder ruimte nog best lastig. Daar kwam bij
dat Jesse tegenover een ervaren schipper schaakte die wel overweg kon met zo’n stelling.
Jammer, ook een gemiste kans!

Johan Gijsen trad aan bord 8 aan als de scheepskok, want hij brouwde er een mooi potje
van. Ook hij zat tegenover serieus overwicht in sterkte maar hield zich lang heel sterk. Veel
tactische grapjes vlogen beide mannen om de oren, maar zijn tegenstander had een goede
pasta gemaakt. Hij wist namelijk wel van Penne… Johan verloor een stuk, alhoewel het
daarvoor echt op remise af leek te struinen.

Aan bord 5 was matroos Michiel van den Berg onverwachts te laat, en is hij gelukkig direct vervangen door Bert Dobber. Hij stond een groot deel van de partij beduidend beter. De punten werden al geteld, want ondanks alle pech zou hij het vierde punt wel binnenhalen.
Zijn tegenstander kwam gevaarlijk binnen met zijn stukken en Bert liet zijn koning op de tocht staan. Dit deed hij echter wel een zet of twee te lang, en opeens waren de nepdreigingen… echte dreigingen! Het heeft hem de partij gekost. Misschien dat Bert zichzelf niet genoeg had ingelezen in de koers van het schip, waardoor hij abrupt een verkeerde afslag nam!

De scheepsarts die de vergane glorie probeerde levend te houden was Arco van
Houwelingen aan bord 4. De kapitein had iedereen met klem gevraagd geen remise aan te
bieden of aan te nemen zonder dit eerst te bespreken. Arco had dit zo opgevat dat hij moest
vragen of hij op mocht geven. Dit werd, gezien de omstandigheden, de gehele avond
beantwoord met “Liever niet”. Ondanks talloze reddingen, ideeën en een uitermate lange
adem van de arts, is het soms simpelweg niet mogelijk om de redder in nood te zijn. Arco
heeft gesmeekt om het op te mogen geven, en heeft dit zonder stukken, met een toren
achterstand, dan toch mogen doen.

Een zure manier om het schip te zien zinken, de uiteindelijke berekening van de kapitein
kwam uit op 3 onhandig verloren punten en daardoor 1 verloren wedstrijd. Daarmee komt
RSB 2 niet goed uit de startblokken, maar de potentie is heel groot. Dordrecht trad aan met
veel vuurkracht, op papier significant meer bij sommige borden, desondanks was overal
hoop. Daarom is de kapitein een nieuw schip aan het bouwen met nieuwe materialen en
dezelfde leden.

Dit bericht is geplaatst in RSB Sliedrecht 2. Bookmark de permalink.

Geef een reactie